در حال بارگزاری ...

فاکتور های مهم رتبه بندی سایت ها در گوگل

فاکتور های مهم رتبه بندی سایت ها در گوگل

فاکتور های مهم رتبه بندی سایت ها در گوگل

 

۲۰۰ فاکتور مهم رتبه بندی سایت ها در گوگل

 

Google Ranking Factors

ممکن است شما هم بدانید که گوگل برای رتبه بندی از ۲۰۰ فاکتور در الگوریتم خود استفاده می کند.
اما این فاکتورها چه هستند؟
برخی از این فاکتورها اثبات شده اند.
برخی از این فاکتورها بحث بر انگیز هستند.
اما قرار است که تمام این فاکتورها را با هم مورد بررسی قرار دهیم.
پس با ما همراه باشید.

مقاله ۲۰۰ فاکتور مهم رتبه بندی سایت ها در گوگل در اصل یک مقاله خارجی با عنوان Google’s 200 Ranking Factors: The Complete List (2018) از سایت backlinko.com بوده و توسط Brian Dean تالیف و منتشر شده است و توسط کانال سئو تخصصی @seospecial ترجمه گردیده است.

 

عوامل مهم در رتبه بندی دامنه

Domain factors

 

۱-عمر دامنه : به گفته مت کاتس (کارمند گوگل) بین دامنه ای که ۶ ماه از زمان ثبت آن می گذرد با دامنه ای که ۱ سال عمر دارد تفاوت زیادی نیست.
به عبارت ساده تر عمر دامنه تاثیرگذار گذار است ، اما از اهمیت زیادی برخوردار نیست.

 

۲-کلمات کلیدی که بعد از نام دامنه قرار می گیرند :‌ شاید مانند گذشته تاثیر نداشته باشد اما وجود کلمه کلیدی در دامنه هنوز هم به عنوان یک سیگنال مرتبط عمل می کند.

 

۳-استفاده از کلمات کلیدی به عنوان اولین کلمه در دامنه : دامنه هایی که با کلمات کلیدی مرتبط با فعالیت خود آغاز می شوند در مقایسه با دامنه هایی که هیچ کلمه کلیدی در خود ندارند یا کلمۀ کلیدی شان در آخر یا وسط دامنه است، یک سرو گردن بالاتر هستند.

 

۴-مدت زمان ثبت دامنه : به نقل از یکی از کارشناسان گوگل دامنه هایی که برای چندین سال ثبت می شوند (بالاتر از ۴ یا ۵ سال) با ارزش تر از دامنه هایی هستند که برای ۱ سال ثبت می شوند. بنابراین زمانی که یک دامنه در آینده منقضی شود، این انقضا به عنوان یک فاکتور در مشروعیت دامنه شناخته خواهد شد.

 

۵-کلمات کلیدی در ساب دامین : بر اساس تحقیقات اختصاصی سایت MOZ وجود کلمات کلیدی در نام ساب دامین می تواند رتبه بندی سایت را افزایش دهد.

 

۶-گوگل سوابق تاریخچه وب سایت هایی که در طول فعالیت خود ، دارای مالکیت های مختلف بوده اند و یا افت های متعددی را تجربه کرده اند را مجدد از نو تنظیم می کند. این امر ممکن است منجر به خنثی شدن بک لینک هایی که به دامنه اشاره دارند شود. در برخی موارد ممکن است جریمه هایی که از قبل برای یک دامنه در نظر گرفته شده ، گریبانگیر مالک جدید آن شود.

 

۷-دامنه مطابقت یافته (EMD) :
این کلمه مخفف Exact Match Domain می باشد. یعنی دامنه ای که نام آن دقیقا با کلمه کلیدی هدف مطابقت دارد.
به طور مثال اگر ما یک سایت رزرواسیون آنلاین هتل داریم و کلمه کلیدی مورد نظر ما هتل می باشد نام دامنه را اینگونه انتخاب کنیم. www.hotel.com
این دامنه ها به گونه ای متفاوت عمل می کنند. اگر وب سایت با کیفیتی داشته باشید می تواند مفید باشد. اگر وب سایت بی کیفیتی داشته باشید بدیهی است که موثر واقع نخواهد شد.
مت کاتس در توییتر خود به صراحت اعلام کرد که بر اساس تغییرات جزیی که در الگوریتم گوگل ایجاد شده ، از میزان نمایش وب سایت های بی کیفیتی که از دامنه های تطابق یافته استفاده می کنند کاسته خواهد شد.

 

۸-اطلاعات عمومی در برابر اطلاعات خصوصی WHOIS :
هویز اطلاعاتی است که به واسطه آن می توانید مالک یک دامنه را شناسایی کنید.
اطلاعات خصوصی WHOIS ممکن است بیانگر این باشد که مالک دامنه چیزی برای مخفی کردن دارد.
مت کاتس : زمانی که به بررسی اطلاعات WHOIS وب سایتها پرداختم ، همه آنها از سرویس محافظت خصوصی برخوردار بودند. این کار نسبتا غیر معمول است. خصوصی کردن اطلاعات WHOIS چیز بدی نیست ، اما زمانی که فاکتورهای مختلفی را در کنار هم قرار دهید ممکن است عادی نباشد.

 

۹-جریمه شدن مالک WHOIS: اگر گوگل شخصی را به عنوان اسپمر شناسایی کند ، سایر وب سایت هایی که متعلق به این شخص می باشد را دقیقتر مورد بررسی قرار خواهد داد.

 

۱۰-دامنه سطح بالا (TLD) :
این واژه مخفف Top Level Domain می باشد.
داشتن دامنه سطح بالای کشوری ، به طور مثال IR می تواند به رتبه سایت در آن کشور خاص کمک کند. اما توانایی سایت برای رتبه بندی جهانی را محدود می سازد.

 

فاکتورهای مرتبط با صفحه (on page seo)

Page-level factors

۱۱-کلمه کلیدی در تگ عنوان : تگ عنوان یکی از مهمترین سیگنال های on page seo می باشد. حتما از کلمه کلیدی هدف در تگ عنوان استفاده نمایید.
همانطور که در نمودار مشاهده می کنید تگ عنوانی که شامل کلمه کلیدی باشد در نتایج جستجو بالاتر قرار می گیرد.

 

۱۲-بر اساس تحقیقات سایت MOZ، تگ های عنوانی که با کلمات کلیدی آغاز می شوند، عملکرد بهتری نسبت به تگ های عنوانی که کلمات کلیدی را در انتهای خود قرار داده اند خواهند داشت.

 

۱۳-کلمات کلیدی در تگ توضیحات (Description Meta Tag) :
گوگل از تگ توضیحات به عنوان یک سیگنال مستقیم استفاده نمی کند ،اما تگ توضیحات می تواند بر CTR (نسبت کلیک شدن به ازای نمایش داده شدن) که یکی از فاکتورهای کلیدی در رتبه بندی است تاثیر گذار باشد.

 

۱۴-تگ های H1، دومین تگ عنوانی هستند که سیگنال های مرتبط بودن فعالیت یک سایت را برای گوگل ارسال می کنند.

 

۱۵-تکرار کلمه کلیدی در متن : به کار بردن کلمه کلیدی به صورت مکرر در متن یا محتوا می تواند صفحه را مرتبط تر به گوگل نشان دهد. (به هیچ عنوان زیاده روی نکنید)

 

۱۶-طول محتوا : محتوایی که کلمات بیشتری دارد طیف وسیع تری از موضوعات را پوشش می دهد و در مقایسه با مقالات کوتاه و سطحی ، از ارجحیت بیشتری برخوردار است. در واقع طول محتوا با موقعیت سایت در نتایج جستجوی گوگل مرتبط است.

 

۱۷-جدول محتوا : جدول محتوا می تواند به گوگل کمک کند تا موضوع و محتوای سایت شما را بهتر متوجه شود. همچنین با اینکار این شانس را به دست می آورید که گوگل عناوین بخش های مختلف محتوا را به صورت Site Link در نتایج جستجو نمایش دهد.

 

۱۸-چگالی کلمه کلیدی : هرچند خیلی اهمیت ندارد، اما ممکن است گوگل از آن برای تعیین موضوع یک وب سایت استفاده کند. اما به یاد داشته باشید که زیاده روی و استفاده از بیش از حد از چگالی کلمات ، می تواند به سایت شما آسیب برساند.

 

۱۹-مفهوم نهفته در کلمات کلیدی موجود در محتوا (LSI): کلمات کلیدی به موتورهای جستجو کمک می کنند تا معنی واقعی کلماتی که بیش از چند معنی دارند را به دست آورند. به عنوان مثال کلمۀ Apple که هم نام کمپانی است و هم نام یک میوه. حضور/ عدم حضور LSI به احتمال زیاد به عنوان سیگنال کیفی محتوا عمل می کند.
واژه LSI مخفف کلمات Latent Semantic Indexing Keywords می باشد.

 

۲۰-وجود کلمات کلیدی LSI در تگ عنوان یا توضیحات :
همانند محتوای صفحه، کلمات LSI در تگ عنوان یا تگ توضیحات می تواند به گوگل کمک کند تا تفاوت بین کلمات مترادف را تشخیص دهد. این گزینه نیز می تواند به عنوان یک سیگنال مرتبط بودن محسوب شود.

 

۲۱- پوشش عمقی محتوا :
ارتباط شناخته شده ای بین محتوای عمیق و رتبه بندی گوگل وجود دارد. بنابراین، محتوایی که به صورت عمیق و تخصصی به بررسی یک موضوع می پردازد، عملکرد بهتری در مقایسه با محتوای سطحی دارد.

 

۲۲- سرعت بارگذاری صفحات از طریق HTML
هر دو موتور جستجوی گوگل و بینگ از سرعت بارگذاری صفحات سایت به عنوان یک فاکتور مهم در رتبه بندی استفاده می کنند. عنکبوت های موتور جستجو می توانند با دقت زیادی سرعت بارگذاری صفحات سایت شما را بر اساس کدهای موجود در آن و حجم فایل‌ها تخمین بزنند.

 

۲۳-سرعت بارگذاری صفحات از طریق مرورگر Chrome
گوگل ممکن است از داده های مرورگر Chrome ، برای بررسی زمان بارگذاری صفحات استفاده کند.

 

۲۴-استفاده از فریم ورک AMP
این واژه مخفف کلمات Accelerated Mobile Pages می باشد.
هرچند AMP یک فاکتور مستقیم در رتبه بندی گوگل محسوب نمی شود، اما یک فاکتور الزامی برای رتبه بندی در نسخه موبایل ، بخش Google News Carousel می باشد.

 

۲۵- استفاده از کلمات تطبیق یافته در محتوا
آیا در محتوای خود ، از کلمات کلیدی با تطابق کامل استفاده کرده اید که کاربر در جستجوی آن باشد؟ اگر اینطور است ممکن است صفحه شما برای این کلمات زودتر رتبه بگیرد.

 

۲۶-الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل (Google Hummingbird)
تغییرات انجام شده در این الگوریتم به گوگل کمک کرد تا فراتر از کلمات کلیدی برود. اکنون گوگل بهتر می تواند موضوع یک وب سایت را درک کند.

 

۲۷-محتوای تکراری (Duplicate Content)
محتوای یکسان در یک وب سایت (حتی اگر کمی تغییر کرده باشد) می تواند تاثیر منفی بر روی نمایش محتوا در موتورهای جستجوگر داشته باشد.

 

۲۸-تگ کنونیکال (Rel=Canonical)
اگر به درستی استفاده شود، اجازه نمی دهد که گوگل صفحات سایت شما را به عنوان محتوای تکراری شناسایی کند و از جریمه شدن وب سایت پیشگیری می کند.

 

۲۹-بهینه سازی تصاویر(Image Optimization)
تصاویر از طریق نام فایل، متن Alt، عنوان، توضیحات و موضوع ، سیگنال های مرتبط مهمی را به موتورهای جستجو ارسال می کنند.

 

۳۰-تاخیر در به روزرسانی محتوای سایت
به روزرسانی های جدید الگوریتم گوگل کافئین، به محتوای تازه به روز شده و محتوای تازه منتشر شده علاقه بیشتری دارد. به خصوص محتواهایی که در جستجوها به زمان حساس هستند (محتوایی که در یک برهه زمانی خاص بیشتر مورد جستجو قرار می گیرد. این نوع محتواها باید به روزرسانی سریعی داشته باشند). گوگل اهمیت زیادی برای این موارد قائل است و تاریخ آخرین به روزرسانی را برای برخی صفحات نشان می دهد.

 

۳۱-اهمیت به روزرسانی محتوا
ویرایش و تغییرات به عنوان فاکتور پویا بودن (Freshness) مطلب شناسایی می شوند. افزودن یا حذف کامل بخشی از محتوا، نسبت به تغییر یک یا چند کلمه ، به روزرسانی چشمگیرتری محسوب می شود.

الگوریتم Freshness گوگل : الگوریتم Freshness گوگل مطالبی که به تازگی منتشرشده‌اند را در رتبه ‌بندی نتایج جستجو، در بالاترین رتبه قرار می‌دهد تا کاربران جستجو کننده به محتوای مرتبط با کلمه یا کلمات مورد نظر خود که به تازگی منتشرشده‌اند دسترسی پیدا کنند.

 

۳۲-صفحات سایت ، در طول زمان ، چندبار به روزرسانی شده است؟ روزانه، هفتگی یا هر ۵ سال یکبار؟ فرکانس به روزرسانی صفحات سایت ، نقش مهمی در پویایی و نهایتا رتبه بندی وب سایت دارد.

 

۳۳-برجستگی کلمه کلیدی : به کار بردن کلمه کلیدی در ۱۰۰ کلمه اول ( صفحه ، محتوا ) یک فاکتور ارتباطی جهت نشان دادن اهمیت کلمه کلیدی به گوگل است.

 

۳۴-کلمات کلیدی در تگ های H2 ، H3
به کار بردن کلمات کلیدی در تگ های H3 و H2 می تواند سیگنال کوچک و ضعیفی از مرتبط بودن سایت با کلمه کلیدی باشد. جان مولر (کارمند گوگل) در این باره می گوید :
تگ های عنوان در HTML به ما کمک می کند تا ساختار صفحه را درک کنیم.

 

۳۵-کیفیت لینک های خروجی (Outbound Links)
اکثر متخصصان سئو عقیده دارند که لینک دادن به سایت هایی با آتوریتی بالا ، به ارسال سیگنال های اعتماد (Trust) به گوگل کمک می کند.

 

۳۶-موضوع لینک های خارجی
با توجه به الگوریتم Hill Top،گوگل ممکن است از محتوای سایت هایی که شما به آنها لینک داده اید به عنوان سیگنال ارتباطی استفاده کند.

به عنوان مثال اگر صفحه ای دارید که در مورد خودرو است ، به صفحاتی که در زمینه ویدیو فعالیت می کنند لینک بدهید ، ممکن است به گوگل بگوید که صفحه شما در مورد ویدیوهای خودرو است ، نه خودرو. با این تفاسیر لینک دادن به صفحات یا وب سایت های نامرتبط ، برای شما مفید نخواهد بود.

 

۳۷-دستور زبان و املا
به کارگیری صحیح گرامر و املا، یکی از سیگنال های کیفیت محسوب می شود. هرچند که مت کاتس این موضوع را به صورت کامل تایید نکرد.

 

۳۸-محتوای کپی نشده
آیا محتوا و مطالب سایت توسط خودتان تولید شده است؟ اگر از یک سایت ایندکس شده کپی شده باشد (حتی بخش هایی کوچک) نمی تواند مانند محتوای اصلی رتبه ای برایتان به همراه داشته باشد.

 

۳۹-به روزرسانی الگوریتم Mobile Friendly
اغلب به عنوان “Mobilegeddon” نامیده می شود.این به روز رسانی ، برای صفحاتی که به درستی برای دستگاه های تلفن همراه بهینه سازی شده اند، پاداشی در نظر می گیرد.(این صفحات در نتایج گوگل رتبه بهتری بدست می آورند)

 

۴۰-قابلیت استفاده از تلفن همراه (Mobile Usability)
وب سایتهایی که نسخه موبایل آنها ، به سادگی قابل استفاده می باشد، در الگوریتم Mobile first Index ، رتبه بالاتری بدست می آورند. به بیان ساده تر، در الگوریتم Mobile first index، محتوایی که در موبایل نمایش داده می شود معیار تصمیم گیری گوگل برای جایگاه شما خواهد بود، نه آنچه در نسخه دسکتاپ صفحه در دسترس است.

 


از اینکه تا به اینجای کار مقاله ۲۰۰ فاکتور مهم رتبه بندی سایت ها در گوگل را مطالعه نمودید از شما متشکرم.این مقاله به صورت ترجمه بوده و توسط وبسایت استار سئو باز نشر شده و ادامه خواهد داشت.لطفا این صفحه را بوکمارک کنید و با ما همراه باشید.

 

مولف : Brian Dean
منبع : backlinko.com/google-ranking-factors
مترجم : @seospecial

دیدگاهتان را بنویسید